Advertorial

DOWNSIZING (Μικρόκοσμος)

By  | 

Πρωταγωνιστούν:

Ματ Ντέιμον
Κριστόφ Γουόλτζ
Χονγκ Τσάου
Τζέισον Σουντέικις
Κρίστεν Γοθίγκ

Σκηνοθέτης: Αλεξάντερ Πέιν

 

ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΡΟΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΓΙΑ ΚΑΤΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ

Σκεφτείτε τι θα συνέβαινε αν, σε ένα κοντινό μέλλον, οι άνθρωποι, χάρη σε έναν Νορβηγό επιστήμονα, είχαν τη δυνατότητα να συρρικνώνουν τον εαυτό τους.
Έτσι, οι συρρικνωμένοι άνθρωποι θα ζούσαν σε μικρές πόλεις, θα τρέφονταν λιγότερο, θα έπιαναν λιγότερο χώρο, θα δημιουργούσαν λιγότερα σκουπίδια και γενικά η δική τους ζωή θα έκανε πολύ καλό στην ανθρωπότητα…

Οι άνθρωποι δεν άργησαν να ανακαλύψουν το πόση ευμάρεια θα μπορούσε να προσφέρει αυτός ο κόσμος-μινιατούρα, και με την υπόσχεση μιας καλύτερης ζωής, οπότε ο καθημερινός άνθρωπος Paul Safranek και η σύζυγός του Audrey, αποφασίζουν να εγκαταλείψουν την αγχωμένη ζωή τους στην Όμαχα για να μικρύνουν και να ζήσουν στη μικροσκοπική κοινότητα – μια επιλογή ζωής που οδηγεί σε πολλές απρόσμενες περιπέτειες.

Συνεκτιμώντας όλα αυτά τα πλεονεκτήματα του μικρόκοσμου, ο Πολ (Ματ Ντέιμον) αποφασίζει να συρρικνωθεί μαζί με τη σύζυγο του (Κρίστεν Γουίγκ) προκειμένου να μειώσουν τα τεράστια έξοδα διαβίωσης που συνεπάγεται μια ζωή σε κανονικό μέγεθος.

Μόνο που μια μικρότερη σε μέγεθος κοινωνία, δεν παύει να είναι μια κανονική κοινωνία με κανονικούς (αν και μικρότερους – σε μέγεθος – ανθρώπους) και άρα δεν παύει να έχει κι αυτή τα προβλήματα της.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Την επιστημονική φαντασία με το κοινωνικό δράμα και την κριτική πάνω στον αμερικανικό τρόπο ζωής συνδυάζει η ταινία Downsizing του Αλεξάντερ Πέιν («Νεμπράσκα»). Σε ένα πολύ κοντινό μέλλον, ξεκινώντας από μια νέα επιστημονική ανακάλυψη, που μπορεί να σμικρύνει τον άνθρωπο σε 12 εκατοστά περίπου του μέτρου, η ανθρωπότητα το εκμεταλλεύεται για να λύσει το πρόβλημα του υπερπληθυσμού: όλα τα έξοδα από σίτιση μέχρι ρουχισμό και στέγαση μετριάζονται στο χιλιοστό της κανονικής τους αξίας με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να μπορούν να ζούνε πλουσιοπάροχα σε ειδικά προφυλαγμένες περιοχές.

Σε διάστημα μερικών χρόνων ακολουθούμε την πορεία ενός συνηθισμένου μικροαστού, του Πολ Σαφράνεκ (στο ρόλο ένας πολύ καλός Ματ Ντέιμον) και της γυναίκας του, που κάποια στιγμή αποφασίζουν να δεχτούν τη σμίκρυνση τους για να μπορέσουν να ζήσουν όχι απλά μια πιο άνετη ζωή αλλά μια ζωή αντίστοιχη με τη ζωή εκατομμυριούχων, σε ειδικές, προστατευμένες κοινότητες – από ότι μαθαίνουμε, κάποια στιγμή, οι οικονομίες τους, που δεν ξεπερνούν τα 150 χιλιάδες δολάρια (τα οποία φτάνουν για να αγοράσουν ένα σπίτι), σε μια υπό σμίκρυνση ζωή, μεταφράζονται σε 12 εκατομμύρια δολάρια!).

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κινηματογράφος ζρησιμοποιεί το θέμα της σμίκρυνσης για να φτιάξει ταινίες. Ταινίες όπως ο «Δρ. Κύκλωψ», «The Incredible Shrinking Man», «Φανταστικό Ταξίδι», και άλλες, μας έδωσαν στο παρελθόν, διάφορες εικόνες του πως θα ζούσε στο μέλλον η ανθρωπότητα σε τέτοιες συνθήκες. Ξεπερνώντας το επίπεδο της απλής περιπέτειας επιστημονικής φαντασίας, ο Πέιν και ο συν-σεναριογράφος του Τζιμ Τέιλορ, με ένα μπόλικο χιούμορ, με ωραία αναπτυγμένους χαρακτήρες και έξυπνα, πρωτότυπα ευρήματα, σενάριο, που δεν απέχει και πολύ από εκείνα του Πρέστον Στέρτζες, με σωστό ρυθμό και εξαιρετική φωτογραφία μας δίνουν μια δική τους, με κριτική, σατιρική ματιά, εικόνα, ενός τέτοιου μέλλοντος.

Όπως σταδιακά θα ανακαλύψει ο ήρωας, όλοι όσοι έχουν σμικρυνθεί δεν ζουν στις ίδιες πολυτελείς συνθήκες. Οι φτωχοσυνοικίες με τους (λαθρο)μετανάστες και τους περιθωριακούς ζουν στην ίδια (ακόμη και χειρότερη) φτώχια όπως πριν, οι «ατσίδες» βρίσκουν τρόπο για λαθρεμπόριο και μεγαλύτερα κέρδη, ανάμεσα τους κι ένας Σέρβος (που τον ερμηνεύει με απολαυστικό τρόπο ο Κριστόφ Γουόλτζ) κι ένας φίλος του (Ούντο Κιρ), ενώ, με το χαρακτήρα της νεαρής, αριστερής ακτιβίστριας, Βιετναμέζας (Χονγκ Τσάου), κάνουν κι ένα σχόλιο πάνω στην ανάγκη κοινωνικής συνειδητοποίησης και αλληλεγγύης.